Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, maj 04, 2017

En frestelse




Hörde på radion en recension av Johan Norbergs senaste bok Framsteg. Boken vill i god optimistisk Roslinganda göra oss uppmärksamma på att världen faktiskt blivit bättre. Säkrare, friskare och rikare.

Läser i DN en omvänd betraktelse av Alf Hornborg. Som i god pessimistisk anda framhåller en galloperande ojämlikhet (1% äger 99%) och det orimliga i att vår livsstil kräver närmare fyra jordklot.

En har fel ? Ingen har fel ? Båda har fel ?


Syntes (?) :
Optimistiska personer kan göra det omöjliga möjligt. Det är bra ibland.
Pessimistiska personer kan göra det lättare av avstå, att göra det möjliga omöjligt. Det är bra ibland.

Vi har inga historiska exempel på att människor frivilligt har avstått från sina privilegier, skriver Hornborg. Det känns som en utmaning. Rentav en frestelse.


Hornborg

2 kommentarer:

Gunnar Rundgren sa...

Jag kommenterar Hornborgs artikel på min blogg. "Vi måste alltså ställa de förbättringar som skett i relation till de stora resurser som använts och används för att uppnå dessa förbättringar. Det handlar om stora uttag av fossil energi och andra naturresurser till priset av destabiliserade globala system som klimatet, kol och kvävebalanserna och massutrotning av arter." http://tradgardenjorden.blogspot.se/.../ar-vi-utsugare.html

ERIC SECHER sa...


Gunnar,

Stort tack för kommentar, och bloggen.
Mitt eget fokus ligger (nog) på det du skrev 9 febr 2016.
Heinrich Bölls anekdot om fiskaren läste jag första gången i Centerpartiets Valpraktika från 1994, tar fram den allt som oftast för att påminna mig. (Den fanns med i ett föredrag jag höll för sveriges kirurger 2004 , om meningen med livet ..)
Jobbade förra året i Västervik och blev såld på landsbygden, upprymd av att läsa om er gård, så vill jag också ..
Läst David Jonstad "Jordad" ?

Lycka till !