Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, april 11, 2015

Tipping point



Läste i ETC att Jonas Sjöstedt gillar näringslivets klimatinitiativ.

Hagainitiativet föreslår att klimatpolitiken riktas in mot utsläpp nära noll i Sverige 2030 (!)

Poängen i skrivelsen är att det affärsmässigt lönar sig att ta klimathotet på allvar. Den som inte gör det riskerar att stå med skammen, och varor och tjänster som inte längre efterfrågas.

För att ändra sitt beteende behövs motivation och belöning. Att ha en uppfattning som delas av flertalet kan utgöra ett starkt motiv. När den allmänna uppfattningen är att fossila bränslen bör fasas ut så fort  som möjligt blir det mycket lättare att bära uppoffringarna, t.ex att inte kunna flyga och resa som förr.

It´s about the tipping point. Om  tillräckligt många tycker att det är pinsamt att röka - eller köra bil - eller flyga - eller något annat - då tycker jag med största sannolikhet likadant. Om tillräckligt många har mobiltelefon så har jag till slut också en, även om jag inte tycker att livet blir så mycket bättre för det.

Och när tillräckligt många tycker att vi har en " massinvandring " i Sverige så tycker jag till slut detsamma ?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen heter det.
Ibland kommer det något gott ut av längtan efter gemenskap, ibland inte. Svårt.


Hagainitiativet




1 kommentar:

Onkel Olof sa...

Men det är lite intressant att man inte ser fossila bränslen som en lönsam framtidsmarknad.

Det betyder att det finns en verklig förändring där ute någonstans...