Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, april 13, 2015

Hagainitiativet, igen





Tar fram Haga-initiativet igen. Företag för aktivt klimatansvar.
Kanske var jag för nedlåtande i förra inlägget, och utgick ifrån att näringslivets intresse för miljön enbart handlar om goodwill och lönsamhet. Det är förstås en nidbild, till syvende och sidst är vi alla människor som måste leva på jordens villkor. Att reflexmässigt vara kritisk beroende på avsändaren är en rätt trist attityd. Låt alla komma till tals, och bedöm innehållet, snarare än personen. Engagemanget hos de här gruppen företagare verkar äkta.

Skrivelsen innehåller några punkter jag fastande särskilt för.

Stora skador uppträder redan under en temperaturhöjning under 2 grader.
2 grader bör ses som ett tak och inte som ett mål.
RCP2.6 enligt IPCC - ett scenario med uppvärmning under 2 grader, där koldioxidutsläppen kulminerar 2020 och blir negativa 2100
Större delen av ansvaret för minskade utsläpp ligger på rika industriländer.
Nya klimatmål måste innebära bindande tak för utsläpp, något som redan finns i Storbritannien.
Skatteväxling, så att miljöpåverkan beskattas hårdare och arbete lägre.
Stora offentliga investeringar på infrasystem, framförallt transporter.


17 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Det var väl det jag visste:

I alla tänkande människor bor en centerpartist :)

Roland Lidén sa...

Det hjälper ingen om CO2
utsläppen minskar om 85 år.

Eftersom HALTEN CO2 och METAN i
atmosfären då har tillåtits att öka,
kanske i 100 år för länge! Fatta! :)

RL sa...

Det är arvet efter kolonialtiderna.
Självbilden kräver av de flesta ofrivilliga medlöpare
att de med tiden gör en dygd av den upplevda verkligheten! :)

ERIC SECHER sa...


Utsläppen helt borta 2030 är målet.

RL sa...

Min kommentar var undermålig!
Jag återkommer om jag får till den.

RL sa...

Det hjälper ingen om CO2 halten i
atmosfären börjar minska om 85 år.
När vi inte löser våra problem i tid
så återstår oöverskådliga katastrofer.
Och att då låtsas kunna förutspå vad som
händer om 85 år tyder på innehav av stor
okunnighet eller rent av, av ett hav av vansinne!

Eftersom HALTEN CO2 och METAN i
atmosfären då har tillåtits att öka,
kanske i 100 år för länge! Fatta! :)

ERIC SECHER sa...


Roland,
Vad föreslår DU. Konkret.

Roland Lidén sa...


Klotet i P1
Början på konversationen
den 20 februari 2014 16:46
I byn Ensamheten i Västerbotten har vi börjat.
Vi var en grupp pensionärer med
miljövänliga jordbrukare, skogsbrukare, fiskare, sömmerskor
andra fiskare, snickare, sjuksköterskor,
lärare, rörmokare, dassbyggare
och några till.
Vi skrev på ett avtal med varandra
om att samarbeta med varandra och
med naturen.
Förnöjsamhet och ärlighet och en vilja att inordna sig i en helhet är de personliga egenskaper som krävs för att bli med i vår förening.
En liten anspråkslös men både
allvarlig och glad ceremoni håller vi för varje ny medlem.
Som pensionärer så hade vi alla
lite pengar så nu äger vi, eller snarare förvaltar vi gemensamt det revir på Jorden som vi bor på.
Vi önskar att alla andra gör som vi gör. En fundamental del i utvecklandet av vårt kollektiva immunförsvar är analysen av den
globala galenskapen och frigörelsen från reklamens förförelse.
Genom att vi turas om som ledare
och lärare så undgår vi både risken för hybris och utbrändhet.
Arbetslöshet, utanförskap och
brottslighet är vi förskonade ifrån! Våra Kronor gör vi gemensamt.
Vi insåg tidigt, att i en sönderfallande värld
så var det endast
Vi Själva som kunde skapa
VÅRT SAMHÄLLE.

tis apr. 14, 04:45:00 em

Anonym Anonym sa...
Finns det så många i Ensamheten???

tis apr. 14, 05:16:00 em

Anonym Roland Lidén sa...
Va heter det, Presumtiva va ?
Just nu äger vi 2,5 hektar
och på den plätten bor jag.

Själv är Du en del av Kapten Konkurs.
Och det är ju hedervärt, eftersom ni är i en förfärlig majoritet.
Som tillåter att Sverige medverkar till förstöra Libyen och dessvaluta. Göra Sverige till en lydstat till usa. TTIP. ESDS.
Du är så korkad så att inte ens
protesterar när en regering skriver på ett avtal som ger usa
rätt att placera vapen på Norrlänsk mark. Vilken vettlös provokation emot Ryssland!

Hjälp oss att befria oss ifrån sverige och ifrån usa och ifrån en värld som styrs av banksters och av stora containrar som förstör allt som liknar samhällen och som verkar för, att göra livet på Jorden till ett Helvete!!!!!!

tis apr. 14, 06:00:00 em

Anonym Anonym sa...
Roland, du är fan i mig inte lite oförskämd, du vet ju inte ett dyft om vem jag är och var jag bor ändå skränar du ut oförskämdheter!

tis apr. 14, 06:20:00 em

Anonym Roland Lidén sa...
Men, jag måste ju förstå att om
vi under historien lopp, gång på
gång blivit besegrade av övermakter och tvingat underkasta oss så hör det till Självbildningen att göra En Dygd
Av Nödvändigheten.
Denna Religion för Medlöpare bör
ersättas av en Andlighet en trappa UPP som ser till att
ritningarna till Himmelrikena
Realiseras på Jorden och icke såsom nu säljs ut till lägstbjudande.

Nyss ha ja vyre jälak.
Hä, kön å ha vyre, Helig Vrede.


tis apr. 14, 06:28:00 em

Anonym RL sa...
Förlåt! Det ska vara som följer.
...Du är sådan att Du inte ens...
Bättre så?
Namnlösa och talrika som sandkorn äro ni!


tis apr. 14, 06:40:00 em

Eric. Är du nöjd med svaret??? :)

ERIC SECHER sa...


Har du länk till Klotet 20 febr 2014 ?
Blir du ledsen om jag hälsar på - i Ensamheten ?

Roland Lidén sa...

Inte ledsen.
Men lite skrämd.
Min svansföring är hög
men min verkan svag.
Är det OK för dig, så kan det
bli ett intensivt möte. :)

RL sa...

Glömde.
På Klotet finns inget samtal.
"bara" mitt inlägg.

ERIC SECHER sa...


Roland,
Är det på riktigt, att du bor i Ensamheten ?

RL sa...

Mentalt, ja.
Jag bor i Mickelsträsk som ligger
4 mil norr om Umeå.
Två mil längre norrut, så finns det
en by som heter Ensamheten, inte att
förväxla med, Ensamheten strax norr om Storuman.


ERIC SECHER sa...


Har inget emot drömmar, men undrar ändå, om den den där gemenskapen av pensionärer och det där vackra avtalet, om det finns på riktigt.

Armbryterskan, va hon från Storuman ?

Roland Lidén sa...


2: Jag tror att världsmästaren ifrån Ensamheten
nu bor ihop med en världsmästare i Storuman.

1: Inte riktigt än. BS verkar vara nere för
räkenskapens dag nu. Så jag tänkte sparka på
honom i morgon, lite försiktigt, genom att kalla
honom för pratqvarn, men lite snällt alltså.
Sedan ska jag presentera: "Avtalsförslaget!"

Vill Du varna mig ifrån detta, så gör det. :)

ERIC SECHER sa...


Inga varningar härifrån.

Roland Lidén sa...

Ditt omdöme, svajar.
Det vore effektfullt att sparka på
en liggande men inte, just. Nu.

Sagan, berättade jag för Roland Paulsen.
Han svarade att de som hade råd borde försöka!

Stöd insamlingen till Roland Paulsen !

Adress: Avanäs 30, Tavelsjö.

Roland