Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, maj 01, 2007

Profeten


Försöker träna mig i positivt tänkande. Se möjligheterna istället för att "leta fel". lnte så lätt minsann. Men av och till går det riktigt bra. Läste i bladet om EU;s avfallshierarki . Det var ganska trösterrikt, och lite skilt från antingen eller-tänkandet. Avfallshierarkin innebär: I första hand ska uppkomsten av avfall minimeras, näst bäst är återanvänding, i tredje hand återvinning, i fjärde hand energiutvinning, och i sista hand läggas på tippen.
Drar mig till minnes när läkarkollega Per och jag för åtskilliga år sedan blev ombedda att sitta med i en arbetsgrupp för bättre operationsplanering. Min vana trogen satte jag mig på kammaren och snickrade ihop den "perfekta lösningen". Gruppen hade åtskilliga, som jag tyckte, ovidkommande och inskränkta invändningar. Kollega Per hade istället ett mer pragmatiskt förhållningssätt som tog hänsyn till dessa invändningar. När Per märkte att jag kände mig missförstådd och underskattad sa han på sin insmickrande skånska. - Eric,vi skall inte låta det bästa bli det godas fiende. Förstod den gången inte alls vad han menade. Nu, åtskilliga år senare, inser jag att han  hade en poäng.
Drar mig också till minnes att Hjalmar Söderberg skrivit något på samma tema.-" Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna någon slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst". Hua,hua så sant. Förklarar nästan allt från lyxkonsumtion till krig.
Fortsätter träna på positivt tänkande. Bort från antingen eller. Inte så lätt. När man tror sig sitta inne med den rena sanningen:-).

Inga kommentarer: