Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, mars 31, 2019

En gång för alla




Bläcket hann inte mer än torka på föregående inlägg, om min manliga vilsenhet i spåren av metoo, förrän dokumentären om Josefin Nilsson visades. Jag såg den i datorn på jobbet när patienterna uteblev från mottagningen. Och historien upprepas, på flera plan. Alla visste, missförhållandena på Dramaten var kända, men ingenting gjordes. Och för min egen del. Inte förrän de efterföljande reaktionerna briserat reagerar jag med full kraft. Varför ? Trots att jag själv är befriad från att ta till våld, vare sig mot män eller kvinnor, så är jag också en del av den kollektiva likgiltighet och acceptans som fortfarande råder när män på olika sätt förgriper sig på kvinnor ? Det gör ont och känns skamligt, far till två döttrar, att behöva ställa frågan.

Vet inte om jag är fel ute, men var inte Benny Andersson och Hannes Holm anmärkningsvärt oberörda ? Obenägna att rannsaka sig själva och fråga sig vad de, som nära vänner till Josefin, kunde gjort för att hjälpa henne. Är de också en del av acceptansen ?

Nu lovar jag, en gång för alla, att aldrig någonsin titta ner eller titta bort, hur jobbigt det än blir, om jag själv blir vittne till trakasseri eller övergrepp.


PS
Hörde slutet på söndagsintervjun med Lasse Åberg. Programledaren Martin Wicklin hade inför intervjun sett alla Åbergs filmer och slagits av att de genomgående innehåller starka och självständiga kvinnor. Åberg sa ingenting. Wicklin upprepade sin tes. Åberg var tyst. Till slut fick han ur sig, ungefär. - Intressant det du säger, men det har inte varit någon strategi. Jag har inte försökt göra mig till för feminister. Det är så jag uppfattar världen. Jag har väl varit omgiven av starka kvinnor, som min mamma, min farmor och min fru.
Lasse Åberg hade varit en bra chef på Dramaten ?
Söndagsintervjun

PS
När jag googlar fram bilden på Josefin Nilsson så kommer omedelbart bilder upp på den skådespelare som nu alla större medier bestämt sig för att inte namnge. Rädda för att gå i Benny-Fredriksson-fällan ? Hyckleri, ängsligt, fegt ? Eller klokt och respektfullt ?





Inga kommentarer: