Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, september 01, 2018

Det sjuka köttet




Åtta dagar kvar till valet.
Alla kandidaterna tror på fortsatt ekonomisk tillväxt. 
Det gör inte jag. Trots att jag läst Factfullness, av Hans Rosling

Åtta dagar kvar till valet, som inte betyder särskilt mycket.
Men livet efter riksdagsvalet är fullt av val.

Jag lever långt över min beskärda del.
Så valen handlar om att avstå.


Jag vaknade en natt för en tid sedan med en hemsk insikt. Miljödebattörerna har ju fel. Dom säger att Sverige ska bli fossilfritt och att framtiden är förnybar. Men jag insåg då att det inte löser någonting.
Ibland träffar jag folk som säger att dom inte är beroende av olja. Äter du bröd brukar jag fråga då. Det har krävts fossila bränslen för att plöja åkern, för att så, bespruta, skörda, transportera skörden till kvarnen, transportera mjölet till bageriet, och så har vi olja i tillsatserna, och till sist i plastpåsen som limpan läggs. i. Se dig omkring hemma, det är olja i våra kläder, sminket, möblerna, rengöringsmedlen, stekpannan, kontaktlinserna, leksakerna, och flisfilten. Vi är marinerade i olja. 
Men det mest skrämmande är att det är oljan som smörjer hela ekonomin. Visste du att nittio procent av det vi köper är tillverkat i en annan världsdel. Och att det är tusen komponenter i en modern mobil, som har åkte många varv runt jorden innan dom knackas ihop i en fabrik. Vår komplexa ekonomi bygger på något så banalt som att massor av saker flyttas runt, runt, runt. Och den rörelsen drivs av olja. 
Problemet är att vi inte kan fortsätta att öka produktionen av olja hur länge som helst. Som alla andra finita resurser så kommer också oljan att nå en topp, för att sen börja minska. Forskarna varnar för att det kommer att ske redan inom tio år. När det sker står vi inför enorma problem, och kanske också krig och kaos. - Men vad spelar det för roll undrar du, vi ska ju bli fossilfria, Parisavtalet vet ja. Men, trots alla satsningar på vindsnurror och solceller är nästan nittio procent av världens energikonsumtion fossil. Och man kan fråga sig hur solsken ska kunna ersätta nästan 100 miljoner badkar olja, om dagen. Och krävs det inte massor av naturresurser och energi för att bygga upp en helt ny gigantisk infrastruktur för elbilar. Själv tvivlar jag på att det alls är möjligt att ersätta all olja vi förbrukar med solsken. 
Men låt säga att jag har fel. Att det faktiskt går att driva ett hyper-komplext samhälle helt och hållet på förnybara energikällor. Tja, då förändrar det ändå ingenting. Grejen är att kärnan i vår civilisation är ekonomisk tillväxt. Vi omvandlar naturresurser till prylar, eller som någon har uttryckt det, vi gör regnskog till coca-cola. 
Tillväxten har lett till mycket trevligt, som att de flesta i Sverige har elektricitet, tvättmaskiner, och vinterkläder, och sånt som tandvård och pensioner. Men det har en baksida, och det är inte bara växthusgaser. Vår livsstil leder också till utfiskning, avskogning, art-död och så vidare. Och säg mig, hur räddar vi hackspetten genom att jag köper en Tessla ? Ärligt talat, snacket om ladd-stolpar är bara en snuttetrasa. För batteribilar löser ingenting, dom gör antagligen bara saken värre om dom tillåter oss att fortsätta med vår destruktiva livsstil. Nej, kniven måste mycket djupare in i det sjuka köttet. Vi behöver göra något vi inte har gjort på länge. Backa, istället för att springa framåt, minska istället för att öka, vi måste se vår levnadsstandard sjunka.Problemet är bara att om vi börjar odla vår egen spenat, och laga våra kläder, ja då drabbar det ekonomin, och hela den komplexa struktur med tandvård och pensioner som vi har byggt upp, och det är allvarligt. 
Idag har vi en miljödebatt om ladd-stolpar. Är det inte fler än jag som vaknar på natten och känner att något är fel ?

(Therese Uddenfeldt , Idévärlden, SVT)




Gratislunchen

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Eric, välkommen tillbaka! Platsar min kommentar?
Som kommer ifrån Avanäs 30 som är 4 mil norr om Umeå.

Sonen: "Varför finns det inga profeter idag?"
Moder Jord: "Ingen blir profet på sin egen planet!"
Sonen: "Men då går väl Jorden under då?"
Moder Jord: "Många har satt sig centrum i stolen med högt ryggstöd, en trappa upp."
"De flesta av dem har inte dött av åldersskäl, så det avskräcker de flesta av oss andra."
Sonen: "Men Individuationen då, som sätter ett Huvud ovanpå vetenskapen."
Moder Jord: "Detta gillas ej av vetenskapsmännen och av ekonomerna och av kolonialmakterna."
Sonen: "Men Kristifikationen då, som sätter ett Huvud ovanpå kyrkan."
Moder Jord: "Detta gillas ej av prästerna och av ekonomerna och av kolonialmakterna."
Sonen: "Men då går väl Jorden under då?"
Moder Jord: "Frågan är ställd av många och jag stannar här."

Dynape / Roland

Roland Lidén sa...

Vi lever långt över vår beskärda del.
Så valet handlar om att avstå.

Kollapsen är oundviklig.

Så valet handlar om
att organisera oss.

Och vad ska vi organisera oss för
och emot.

Och hur länge måste vi vänta tills
Dom slutar att ha ihjäl oss.

Innan tiden är mogen så att inte tiden
blir för sen, innan tiden är mogen.

Dynape

Monica sa...

Min tro är att sänkt levnadsstandard mycket väl kan leda till högre livskvalité. Om vi har förmåga att skära i rätt saker. Det är där det stora tvivlet uppstår för det står just nu utom allt tvivel att välstånd värderas högre än välfärd.

ERIC SECHER sa...


Välstånd lika med hög livskvalitet, välfärd lika med hög materiell standard ??