Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, juni 07, 2018

Ensamhet




Korrespondenterna (SVT) åkte till England för att rapportera om ensamhet. Ensamhet, som vi börjat acceptera som en oundviklig konsekvens av det moderna livet. Men i Frome, med 30000 invånare, har man på finurliga sätt ordnat så att ensamma människor kommer med i gemenskapen. Vilken inte bara skapat glädje, utan även minskad belastningen på sjukvården med 15 %.

Julian Abel, vårdexpert, sammanfattar :

Om man tänker på hur världen förändrats på femtio år så har det mest handlat om konsumtion och det materiella, och mindre om vikten av relationer och gemenskap. Vi har villat bort oss kan man säga. Och nu försöker vi hitta en väg tillbaka till ett sundare sätt att leva som människor. Det är en korrigering, därför att vi var på väg åt fel håll.

Tanken svindlar. All världens problem skulle bli så mycket enklare om vi bara gjorde den där lilla "korrigeringen" som Abel talar om (?).

(SVT)




25 kommentarer:

Anonym sa...

Tanken svindlar
Kulturarbetarna skulle kunna försörja sig genom att på
halvtid samarbeta i sina otaliga sommar- och vinterträdgårdar
Kulturerna skulle då bli stående på sina bestående materiella grunder

Två meter ner i marken finns sjunkande sommarvärme 4 till 6
plusgrader som kan bidraga till att värma växthusen dom kalla
vintermånaderna. Dom kallaste är Januari och Februari.

Trolleri
Vi lägger till en extra vägg till växt- och boningshusen, en
yttervägg och vintervägg som värms av av en rörledning som går
genom sommarvärmen nere i marken och till vinterväggen i husen

Säg så här
Det är -8 grader kallt i luften utomhus,
men det gamla huset innan för den nya väggen upplever det bara som
om det vore +2 grader. Och tilluften är också +2 grader trots att det
är -8 grader kallt i luften utomhus

Detta innebär att vi kan försörja oss med ett mat även på vintern
med hjälp av växthus och lite ved även sedan tillväxten och
civilisationen har upphört.

Men det var en sak till: Låter vi USA tvinga oss, att se Ryssland som
en fiende som USA ska hjälpa oss emot, då har vårt psykologiska försvar redan kapitulerat för USAs vanvett och Sveriges följsamma regeringars vansinne. När USA trycker på knappen för att erövra Ryssland resurser.

Å då är de nya växthusens kulturella möjligheter
spräckta innan de ens har glasats.

Men nog är väl våra förtroendevalda modigare än så
Och nog är väl våra väljare mycket klokare än tidigare

Roland Lidén











Anonym sa...

Distinktioner
Vanvettet är ett olämpligt vett som styr och ställer på jorden
Vansinnet är det sinne som vi andra får ha, för att få hänga med

Förnuftet som
är ovidkommande
och som lider av

Ensamheten

ERIC SECHER sa...


I toppform RL, bland de vackrast du skrivit !

Anonym sa...

ES. Jag var OROLIG för
hur Du skulle reagera och
nu har jag fält flera tårar
av glädje och många av lättnad

TACK ERIC

ROLAND


Monica sa...

Exakt och precis. Men kommer tillräckligt många att förstå detta innan vi når botten? Jag vill så gärna vara optimist men jag drabbas allt oftare av svårmod då det gäller vår framtid. Jag upplever att många VILL sitta fast i pryl- och statuslivet. Fast dom säger annat när man pratar om vad som är viktigt för dem. Hur rimmar det?

ERIC SECHER sa...

Monica,
Kul höra från dig.
Ja nog känns det lite deppigt. Reduce-reuse-recycle.. lite bättre har vi blivit på det sista ..
Vill - bör -kan brukar jag tänka. Vi gör en massa ohållbart för att vi kan, och glömmer bort vad vi egentligen vill, och framförallt vad vi bör.
Försöker sedan något halvår bli kvar på marken. Köttet nästa. Ingen bil. Och luspank - det är bra.
Hur går det för dig ?

Anonym sa...

Monica. Du sade inget
om mitt inlägg, eller
var det, precis ?

Roland


Anonym sa...

Vi gör en massa ohållbart för att vi kan, och glömmer bort vad vi egentligen vill, ...
och sedan går det två tusen år
innan det budskapet går fram att Det Är Kapten Konkurs Som Styr
och att Ett Skymningstillstånd Har Närmat Sig Jorden
Flera drömmar ...
och sedan tar det en evighet innan de flesta människorna inser

framförallt vad vi bör.

Men vi låter oss inte nedslås.

Utan i morgon så så går vi ut och gör alla medmänniskor
i hela världen till våra lärjungar så att så att Vi och Dom
börjar göra:

Framför allt: "Vad Vi Bör"

Men det är nu som vi måste organisera oss
och tänka oss väldigt noga för.

För det finns flera olika framtider.
Den normale: Man lever så gott det går
Den intellektuella: Man vet hur det borde vara
Den vise: Som vet, att det aldrig blir som det borde vara
Den vises barn: Som skapar det samhälle som dom vill leva i där dom bor

Dynape/David/Roland




Monica sa...

Roland, precis passar bra på ditt inlägg, strålande och/eller - sorgligt. Hoppas, hoppas på de där sista två raderna... <3

Vi får sätta vårt hopp till den vises barn.

Roland sa...

Monica, nu blev jag glad igen!
Och Nu känner jag igen dig
ifrån ett tidigare liv >3

Roland sa...

Monica
Eric får bli vår förläggare
eftersom vi förlägger våra samtal här
där även Eric och några till får vara med
när vi sätter vårt (sista) hopp till
Den Vi ser som barnet

Samtalen får rubriken
Låten Barnen Komma Till Oss

Som sedan ges ut i bokform

Och som på nöjets estrader även
gestaltas av Galenskaparnas Estradörer

Var människan ett misstag, vi får se
säger Apan, innan korken sätts på

Dynape

Anonym sa...

Idag är det så
att den som göder
den mänskliga galenskapen
också får stora skördar

Du skall inte stå det onda emot
säger svenska kyrkan och det är väl ett
gott råd till en enskild som handlar i ett
underläge gentemot en överlägsen fiende.

Men som religion så innebär det
att Gud har underordnat sig Djävulen

Och att Sverige har underordnat sig Israel

Ingen som vill tala med mig ... ?

Roland


Anonym sa...

En aning av vad Monica sade.
Exakt och precis. Men kommer tillräckligt många att förstå detta innan vi når botten?

Låten barnen komma till oss var en provokation
liksom att jag skriver att BS och Jag är Gudarna, är
När första raden är subjekt, då behövs ett predikat
i slutet av den andra som är är
Kommer Ni ihåg vad pluskvamperfektum var för någonting

Innan vi når botten är ju på kornet
Att du vågar säga vi tyder på att du
har drabbats av ett gudomligt drag
känns det obekvämt så kallar vi
det ett för ett helhetsdrag
Vi ser oss där vi är

En natt dömde jag att vi hade kört upp på toppen
av ett berg i var sin bil, min vän och jag.
Vi åkte utför och stannade på en rätt hög nivå
min vän fortsatte utför en ravin och hamnade
välbehållen på bottnen
Jag tittade på detta men vågade inte följa efter

Monica, vad tycks ...

Roland

Glömde
Eric vad tycks ...

Roland












Monica sa...

:) :(

Roland sa...

(. .)


Roland Lidén sa...

Jag försökte att få tala med
Birger Schlaug på hans blogg
men den var bloggerad
men han beter inte som Herodes
utan mera som Pontius Pilatus
hustru, som sade låt folket råda
och det fick det med sina förstånd
som var koloniserade av Romarriket

Våra förstånd är blockerade, för att uttrycka
det något kortfattat, utav omständigheterna

Och de få som har lite av förståndet kvar och som
beklagar detta inser att somliga människor hör till
en invasiv art och bör utrotas.

Våra idioter i Stockholm har skrivit på ett krigsavtal
som kallas värdlandsavtal som dikterats av USA och som
är ett självmordsavtal.

En kyligare dröm.
Den svenska flaggstången är fallen. Palmen har fallit.
Carl Bildt böjer sig över den och lägger om den på fyra ställen.
Och håller 1992 ett föredrag om den nya världsordningen,
där inga samhällen får finnas som hotar den snöda vinningen
Han uttalar att han ser Cuba som ett land som bör elimineras.

När jag tänker på detta så blir jag ursinnig, så då är
det väl bäst att sluta nu och fortsätta en annan gång

Tänk själv

Roland

Anonym sa...

[...(.)(.)(.)(.)(.)(.)(.)(.)(.)(.)(.)(.)(.)(.)(.)(.)(.)(.)(.)(.)(.)...]

Dynape

Anonym sa...

Ädel Abel: Rolf Edberg och Jesus den äldre och Sokrates
Usel Kain: Judas, Jan Björklund, Annie Lööf o CP Förlåt CB

När det gäller att rädda jorden och ett meningsfullt liv på den
då inser jag att finns saker att göra, så att många flera än i dag
skulle kunna känna att de har en meningsfull uppgift tillsammans.

Storuman Fortlever och Dalarna Gror.

Själv så har jag fastnat för uppgiften att avslöja avsikterna bakom
Nato och att begränsa USAs inflytande i världen och i Sverige.

Min första prioritet är att avskaffa de politiker som skrivit på
ett vansinnesavtal som dikterats av USA och i nästa steg, när vi satt
in politiker med ryggrad i ledningen, avskaffa världlandsavtalet som
som är ett självmordsavtal.
Som berättar att Sveriges lednings förstånd har koloniserats och
dukat under för makten och rätten och vanvettet som sedan lång
tid tillbaka är oupplösligt förbundna med varandra.

Vansinniga bli då roller som polisen, säpo och försvaret får spela.
Jag tänker bland annat på en intervju med Ivan von Birchan som kallade
Säpo för skräpo, då Säpo ville att Ivan skulle taga tillbaka uppgifter som han hade lämnat in.
Bland annat berättade Ivan att han hade blivit erbjuden 17 miljoner
kronor av CIA, för att ta livet av Olof Palme. Ivan avböjde.

Polischefen spelade sin roll som en duktig idiot redan 1986.
Folk och försvar sedan dess och även försvarsministern på senare år.

Nu slutar jag innan jag talar om flera sanningar om främmande makter som USA och Israel och Norge och Danmark och Sverige.
För sådant kan ge fängelse i flera år.

Dynape









Roland sa...

När jag ser min hybris i tryck så
blir jag först upprymd men sedan så
kommer tankens kranka blekhet men så
rätt stolt ändå att jag vågade säga så
sedan upprymd av att jag vågade säga så

Dynape

Anonym sa...

När jag ser min hybris i tryck så
blir jag först upprymd men sedan så
kommer tankens kranka blekhet men så
rätt så stolt ändå att jag vågade säga så
sedan upprymd av att jag tordes säga så

För symmetrins skull




Anonym sa...

123 så
1234 så
12345 så
123456 så
1234567 så

Det är först då
när det är som så
att vi som några få
...

Jag ville bara klaga på
att min symmetri ändras på
när "Du" ensam får sitta på
en stol som få vågar sitta på

Jag hade inget roligare för mig än så
så jag hoppas att Du gläds åt sommaren då

Roland
Mellan skrevet och intrycket

Anonym sa...

Och när det blir för varmt
då kan vi använda vintervärmen
i jorden för att kyla husen.

Antiexergin har talat.

Och när jag väl har satt mig i den stolen
i centrum som ingen vettig människa vill sitta i
och fångat åskådarnas intresse då gäller det att
att mata på med hur tokigt allting är och hur bråttom
det är för oss handlingsmänniskor, att skapa de samhällen
som jorden saknar. Men då behövs någon som skiljer agnarna
ifrån vettet.

Roland Lidén

Hoppas att Du har haft en Cykelsemester ...

ERIC SECHER sa...


om jag har haft en cykelsemester,
den bästa på länge, och heller inte ensam
lite liknande värderingar, om det som räknas,
en massa skratt och precis lagom mycket respekt
det gäller att välja
sitt sällskap

nästa gång cyklar jag inte i västra botten
utan att knacka på din dörr,
inbjudan kan man ju inte
räkna med
:)

Roland Lidén sa...

Inte än !!!
Men nu fick jag en anledning till att
A Städa
B Tvätta mina kläder
C Putsa mina fönster
D Damma mina mattor
E Efterlikna mina idoler
F Framstå som vis

Och från och med den 7: dagen
så är Du hjärtligt välkommen !!!
Adressen får du vänta lite på
:)





Anonym sa...

Du är inbjuden !!!
Men jag är inte den
starke fader som du saknar.
Som Du naturligtvis har förstått.
Jag vågar knappt vara mina bilders barn.
Här kommer ett utbrott som har hittats efter städning.

Övermakternas människor
vill ha oss alla till medlöpare och:
"Satan tar den som vill skapa något annat."
När Satan fick välja om Hin ville ha makten över
människans förstånd eller inte, så låg det så att säga
redan i Satans natur att välja det förra.

Så därför finns det nu skäl för mig som tagit min stol en trappa upp
och ställ den långt fram och långt till vänster att se på de flesta
av er andra, till höger och till vänster som omedvetna medlöpare.

En trappa upp, i centrum av salen finns en stol med
ett högt ryggstöd. Där sitter ingen människa.

I världen är själen & förståndet en flykting.
Och är det så att vi fortsätter att vägra se helheten och och att ta
ansvar för den och att vägra att skapa samhällen som kan kännas meningsfulla att leva i och som vi kan överblicka och ta ansvar för
ja, då kommer vår planet att gå under.

Klarspråk värjer sig de flesta emot, vissa är eljest, så vi får se ?

Din tapet ersätts av ett hål i väggen, och genom att gå runt väggen
kan du se en kvinna som, som var anställningsbar sätta upp det hon är
avlönad för att göra, på håll, sätta upp din tapet.

När jag river tapeten till höger då framgår min tapet.
När jag drar ner tapeten till vänster så är den sista delen
transparensen som även den som får följa med.

Och så var det slanten som rullade sin väg, och enligt statistiken
knappt kunnde stanna stående, på sin minsta och tredje sida men som
gjorde så ändå. Och som blev vår egen valuta ...

Trots att USA och Vasallsverige med flera ogillade sådana tilltag.
Den som inte är med oss den är emot oss. Vanvettet har talat och talar.
Vanmakten sprider sig. Vansinnet blev vår arvedel. För gott ?
Eller. Hur länge då ?

Roland