Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, december 10, 2017

Det oväntade




Hur mycket ska man förbereda sig, hur mycket ska man gardera sig, hur mycket ska man försöka förhindra överraskningar ? I mitt arbete blir det enkla svaret "mesta möjliga", allt annat är oansvarigt. Men av livet utanför arbetet förväntar jag mig inte bara trygghet och säkerhet.

Lyssnar på Husky Podcast där expeditionsläkaren Julia Kiwanuka (bild), som skrivit boken Vildmarksmedicin, analyserar olika aspekter på säkerhet. Och jag tänker motvilligt, hur mycket säkerhetstänkande kan man ägna sig åt utan att gå miste om äventyret ? Eller, hur naiv-godtrogen-fatalistiks-okunnig kan man vara utan att vara oansvarig mot de som håller av mig ?

För mig minskar den verkliga glädjen nästan exponentiellt med hur mycket man försöker eliminera eller förbereda sig för det oväntade. Eller, genom att försöka eliminera oväntade händelser minskar man möjligheterna drastiskt att få uppleva verklig glädje.

Vi skulle bara "köpa ut" en julklapps-TV på Elgiganten Kungsgatan, men där var Samsung Smart 32-tum slut. Attans. Så vi hyrde en bil för att istället handla i Häggvik, enligt informationen vi fått. Nästan framme, och rätt många hundra kronor fattigare, kommer ett sms att tyvärr "kära kund" var det fel i vårt lagerregister, varan är slut i hela Stockholm, men den finns i Uppsala. Attans. Vi svängde tillbaka ut på E 4:an norrut, och blev lättade och glada att "vår" TV faktiskt stod och väntade  i Fyrislund. På hemväg skrattade vi gott åt "På minuten", där David Batra, Hans Roslund, Pia Johansson och Marie Göransson var i högform.
Inte precis något exempel på säkerhetstänkande. Men ändå en eftermiddag helt i min smak.

Husky

Inga kommentarer: