Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, februari 14, 2014

Prova på




På Nytorgsgatan sitter en man utanför Konsum. Han sitter där på morgonen, han sitter där mitt på dagen, han sitter där sent på kvällen, med sin pappersmugg. Under tiden har jag varit inomhus i värmen, när jag för en kort stund vågar mig ut är det nätt och jämt jag håller värmen trots cykel och bra jacka. Slänger några kronor i muggen varje jag passerar, han ler tacksamt tillbaka.

Hur kan man försvara att vi lever så nära varandra under så olika villkor ?
- De är rumäner och deras fattigdom är inte vårt ansvar.
- Den som hamnar på gatan har sig själv att skylla. " Alla kan bli
  Amerikas president .. "
- Så är livet, somliga drar en vinstlott ..

I tidningen (ETC) berättas om romerna som blir vräkta från Högdalstoppen. Dom finner sig tydligen, och flyttar vidare till Bredäng och Flemmingsberg. Att Stockholms stad bjuder på resa hem till Rumänien ser de inte som något alternativ. De åker inte hem förrän de tiggt ihop ett sparkapital, de var ju därför de kom hit. Texten och bilderna vittnar om  stolthet och styrka.

Onkel Olof brukar återkomma till att " vi har det för bra ". Och jag tror han har rätt.
Man borde sätta sig  där i kylan med en pappersmugg för att känna på vad det innebär att vara längst ner på behovstrappan. Så kanske alla de triviala bekymren man ägnar sig åt framstår i en ny dager.

15 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Hur ska jag kunna annat än att hålla med här :)

Anonym sa...

Alltid är det "lilla" Svensson som ska inpräntas med skam och skuld "vi har det för bra".
Det vore bättre att vända näsan mot dem som tar besluten över huvudet på den enskilde individen - Svensson. EU är en instans som kunde träda in på arenan och bidra med medmänsklighet. Att sattsa 25 mljarder på EU-reklam, ge 332 miljoner i bidrag till diktaturen Vitryssland, sattas miljontals kronor på cocktailpartyn etcetera går bra.
Var glad över att människor har det bra. Vänd näsan mot de riktiga bovarna och banditerna.

Zeth

Gunilla Teckenberg sa...

Jag kommer ihåg när jag första gången träffade på människor som tiggde på gatan. Det var mammor med barn - i Köln någon gång på 90 - talet. Jag mådde illa - länge - och kunde inte förstå att någon i detta rika land tvingas till att sitta med sina små barn på gatan för att tigga.

Nu är det likadant i Sverige - inte bara i huvudstaden.

Jag skäms...

ERIC SECHER sa...


Zeth,

Tror vi på demokratin ? I så fall, de där "bovarna" är vi .
Ja, det är fantastiskt att så många har det så bra. Men det blir svårt att "njuta" när man dagligen blir påmind (vilket är bra) om att andra är milsvidder från vår standard.
Jag tror på jämlikhet. Alla gör inte det.

Gunilla,

Ja , man skäms. Men på ett lite undflyende vis. Vad har JAG gjort för fel ?

Anonym sa...

"Man borde sätta sig  där i kylan med en pappersmugg för att känna på vad det innebär"
Har en bekant som tänker göra just det.
AK

ERIC SECHER sa...


AK.
Bra !!

Anonym sa...

"Tror vi på demokratin? I så fall, de där "bovarna" är vi."
Demokrati är ett påhittat system som läggs i händerna på okunniga människor.
"Vi har det för bra". Vilka vi har det för bra?
Den som anser sig ha det för bra kan stilla sin skam och skuld genom att ge bort sina tillgångar och ägodelar. Sluta klaga och skrid till verket. Men, men då blev det andra egoistiska känslor och tankegångar som gäller.

Zeth


ERIC SECHER sa...


Zeth,

Bättre förslag/alternativ ?

Ha det för bra.
Antingen för att andra inte ens har till sina basbehov.
Eller för att "för mycket skämmer allt".
Båda gäller.

Vilka ?
Alla vi som gör piruetter längst upp på behovstrappan.

Skrid till verket.
Antingen genom att banta ner, eller genom att dela med sig. Det första är nog det klyftigaste, mest långsiktiga, mest hållbara.

Sluta klaga
Absolut. There are no excuses.

Onkel Olof sa...

Har så klart funderat på det här.

Att ha det för bra ger oss tid att gnälla och jämföra. Då infinner sig rädslan att inte kunna ha det lika bra eller bättre. Då börjar plötsligt våra tillgångar "äga" oss istället för tvärt om och på något vis slutar vi också att vara tacksamma för det vi har.

Alltså det handlar inte om att ge bort det man äger utan att kanske leva ett liv "gott nog" och vara tacksam för den lyx vi har. Inte ta det för givet.

Svårt nog...

Anonym sa...

Här var det intressant. Synd att du Eric lägger ut många nya trådar innan tidigare trådar får verka klart. Kommer ihåg att du tidigare hade åsikt kring att Birger gjorde så.

Till ämnet på den här tråden vill jag säga: Den miljö och livssituation man föds in i ska man vara glad åt. Det handlar om livstillit!

Den som tillskansar sig en massa fördelar genom att medvetet bruka makt över andra, utnyttja andra är en annan sak.

Människans utveckling styrs av Kosmos lagar - det är inte det samma som mänskliga lagar - bland annat skördelagen, som man sår får man skörda. Genom att gång på gång reinkarnera utvecklar individen sitt öde och det innebär att födas in i miljö och livssituation som passar bäst för individens utveckling.

Att det finns orättvisa människor är något helt annat!

Christer

ERIC SECHER sa...


Olof,

Vilken klockren sammanfattning ! Den rymmer en hel livshållning. Tack !

Christer,

Förstår det orimliga i att jag skall gå omkring och må dåligt för att jag råkat födas som jag gjort.
Men gränsen mellan det man får och det man tillskansar sig känns oskarp. Jag utövar inte medvetet makt över andra, men jag är i högsta grad en medlöpare.
Är fortfarande inte hemma i tanken om Kosmos lagar och reinkarnation. Har bara, likt Roland, en känsla av att den samlade mognadsprocessen gått i stå. Men det kanske alla människor haft i alla tider ?
Såvitt jag vet har jag aldrig försummat att fullfölja en påbörjad diskussion. Eftersom jag "godkänner" alla kommentarer så ser jag även de som gäller gamla inlägg.
Men visst, ett lägre tempo kanske skulle betyda att fler stannar upp och vill kommentera. Att skriva varje dag kan bli lite tvångsmässigt. Men min oroliga själ viskar i örat " annars tror mina läsare att jag slutat skriva .. "
Lite svårt att jämföra med BS, där det förekommer 20-30-40 kommentarer varje dag, där flertalet bara blir hängandes i luften.
Går gärna till botten Kosmos lagar !

Onkel Olof sa...

En annan aspekt på samma tema:

http://www.expressen.se/kronikorer/jenny-stromstedt/en-ny-generation-som-vill-glida-genom-livet/

ERIC SECHER sa...


Jag tror den där glidar-generationen sitter inne med en del insikter som vi kan vara nyfikna på ..

Som Realist brukar säga :
Minsta bemödande är en dygd … Wu Wei

Det kanske inte blir så många OS-medaljer eller höga PISA-poäng, men det kan man leva utan ?

Onkel Olof sa...

Att flöda med och ta en "mys-vab" har många mil mellan sig.

ERIC SECHER sa...


Absolut