Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, maj 14, 2011

The tipping -point


Tillväxtforum.
Det var faktiskt en bra idé. Att som omväxling låta tre meningsfränder umgås på scenen.
Dessförinnan hade tillväxtskeptikerna Anders Wijkman, Eva Alfredsson och Allan Larsson hjälpts åt att puckla på nationalekonomen John Hassler. Som duktiga debattörer knep dom några poäng var.
Nina Björk, K-G Hammar och socialpsykolog Chris von Borgstede inspirerade istället varandra, att belysa och exemplifiera ett märkligt tillstånd. Utan konfrontationens förenklingar och fördumningar. Klubb för inbördes beundran kanske någon skulle säga, jag tyckte det var givande.
Nina Björk verkade som hon kapitulerat för kapitalismens makt över vårt beteende, hon var djupt pessimistisk. KG Hammar, som imponerar med sin tydlighet och sitt mod, såg möjligheterna.  Han exemplifierade med Köpenhamnsmötet, som i allas ögon var ett stort fiasko.
- Medan mötet pågick åkte jag några gånger över sundet,  jag var "hög" varje gång jag åkte därifrån, av allt engagemang och all energi. Väl hemma i TV-soffan kunde jag sedan höra hur dåligt förhandlingarna gick.
- Förändringar kommer underifrån, till slut når man en punkt, "the tipping-point", när tillräckligt många är beredda att byta fot.

Till sist gick Maria Abrahamsson (m) och Gudrun Schyman en match. Jag gick rätt snart, har nog förlorat lite av mitt forna idrottsintresse ?

Inga kommentarer: