Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, maj 10, 2008

Allegro 33


Min gamla kollega D fran Nacka sjukhus och hans familj har seglat omkring med sin Allegro 33 i Medelhavet sen 2004 och den har sommaren skall den seglas hem.Jag och kollega U skall gasta de första veckorna tills familjen ansluter.
Från början var Allegron ett vrak som låg under Liljeholmsbron men D ar inte bara ortoped,han ar en snickare som inte står de grekiska gudarna efter.Så nu är den sa fin sa fin.
Det blev ett morgonflyg till Athen, en taxi till the Olympic harbour, fixa, proviantera och sen kom kranbilen och satte oss i sjön.
Efter en vecka och 460 sjömil har vi natt Tropea på den italienska västkusten strax norr om Missinasundet som skiljer stöveln fran Sicilien. överfarten fran Grekland tog tva dagar och tva nätter i anspråk. Tur som tokiga med stillsamt väder men omgivna av storm norr och söder om oss.Som sallskap på båten fick vi tva svalor och i det blågröna vattnet gassade skoldpaddorna i solen och på natten gjorde några delfiner sig till i marelden.I Messinasundet fick vi i känna på vad vädergudarna förmår då vi forsade fram på bara focken med 20 sekundmeter slör i ryggen.Mäktigt.
Kapten D och styrman U har lite övertag pa ljumgman E ( aven kallad ljungman-fel-igen då jag haft haft fel i alla navigatoriska vadslagningar...). Dom blir nämligen inte sjösjuka. Men det blir ljungman E. Men jag vet vad uthållighetsövningar är för något och det går bättre för var dag. Dom ska nog få se. För övrigt är stämningen ypperlig,vi dricker whisky varje kväll och innan jag lämnar båten om en vecka skall vi nog ha hunnit avhandla en del väsentligheter....

Inga kommentarer: