Känner att den korta sammanfattningen av Ge och ta kanske utelämnade det viktigaste budskapet. Nämligen att de som agerar som tagare kan förvandlas till givare, om omständigheterna och normerna ändras. Här följer några citat ur boken som ger en hint. En hint om hur man kan dyrka upp " fångarnas dilemma ", som kanske förklarar det mesta av det som går på tok här i världen ..
Ibland uppträder människor som tagare för att de helt enkelt inte vet om att de avviker från normen. Det kan räcka med att visa normen för att de skall vilja anlägga ett givarbeteende.
Reciprocitetsringen, ett givarexperiment, innebär att var och en av deltagarna skulle be de andra om hjälp och resten av deltagarna skall använda sina resurser, kunskaper, kontakter för att uppfylla önskemålen. Resultaten är slående, alla ställer upp.
Reciprocitetsringen är en strukturerad form av givande som är designad för att bryta en självuppfyllande profetia, nämligen antagandet att andra inte är givare.
Det första steget är att be människor om hjälp. Enligt forskare är det mesta givandet i företag ett resultat av en begäran om hjälp.
I reciprocitetsringen är alla givare och därför finns ingen anledning att att bli generad.
Forskningsresultaten pekar på att givare bidrar oavsett om det det syns eller inte, men att tagare tenderar att bara ge om beslutet är offentligt.
Det här leder till den fundamentala frågan om allmänna givarsystem bara lockar tagare att bli bättre bluffare eller motiverar dem att bli givare. I viss mån tycker jag inte det spelar någon roll, det är uppförandet som räknas. Tagare som agerar på ett sätt som gynnar andra människor bidrar ändå till ett allmänt hållbar t givarsystem, även om det primära motivet är själviskt.
När vi försöker påverka människor börjar vi ofta med att försöka påverka attityderna och hoppas att beteendet ska följa efter. Om vi får människor att skriva under ett löfte som säger att de skall bete sig som givare kommer de att tro på givandet och bete sig därefter. Men omfattande psykologiskt detektivarbete visar att resonemanget är bakvänt. Inflytande tär mycket effektivare i andra riktningen. Ändra människors beteende och attityderna kommer efter. För att förvandla en tagare till givare krävs att man lyckas förmå dem att börja ge. Under rätt omständigheter kommer de med tiden att se sig själva som givare. ( KBT kort sagt, min anm.)
Varenda människa kommer att överraska dig bara du ger henne tid (!)
Den som en gång har gjort dig en tjänst vill hellre göra det igen än den person du själv har hjälpt en gång !!
Fångarnas dilemma
Giving is more fun
2 kommentarer:
Alla människor kan överraska.
Det är mitt jobb att få detta att hända.
Men då måsta jag tro på det...
Förstår det.
Så borde vi nog tänka lite mer i sjukvården, ett ensidigt omhändertagande när (patientens) egna resurser kanske är lika viktiga.
Skicka en kommentar