fredag, februari 14, 2014
Pedagogiskt dilemma
Det är inte så lätt att ta sig in i riksdagen. Men det går.
Miljöpartiet kunde, Sverigedemokraterna kunde. Nu är det Feministiskt intitiativs tur.
På vägen dit har man inga pengar, inga resurser, bara vilja och idéer.
Gudrun Schyman kläckte idén att åka hem till folk. Homeparties.
- Om du kan skrapa ihop 25 personer så kommer jag !
Det gjorde Åsa. Och det är vi glada för.
En klockren grillning i maktstrukturer som inte stod Noam Chomsky efter. En blädderblockens mästare !
Men, partiet borde heta något annat. Flertalet vill så gärna att vi inte skall (be)dömas efter sig vare sig hudfärg eller kön, men nästan ingen vill kalla sig för feminist.
Kort sagt, ett pedagogiskt dilemma.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Pedagogik handlar om att anpassa sig efter åhöraren/eleven för att få den att förstå det man vill att den ska kunna/lära sig.
Många dömer eleven när den inte lär sig istället för att se vad pedagogen kunde gjort bättre.
Om det heter "feminism" eller inte kanske inte är det viktigaste. Vänsterpartiet tog bort "kommunisterna" ur sitt namn. Kanske måste feministerna driva feministiska frågor utan att kalla sig feminister.
Man kan inte skylla på väljarna om man inte kan förklara sitt budskap på ett sätt som väljarna inte vill lyssna på...
Håller med i princip, man ska akta sig för att skylla på eleven när budskapet inte går fram. Men det kanske finns undantag ?
Vissa patienter t.ex slår dövörat till/tappar förtroendet direkt om de ser att doktorn är mörkhyad eller av kvinnligt kön, vederbörande får inte ens en chans. Har en känsla av det här tilltalsnamnet "feminism" fungerar på ett liknande sätt. Du har själv varit inne på det spåret, i hyllningarna av Belinda O.
Skicka en kommentar