Reklamfolket vet att det är känslor som räknas. Politiker tror att man måste vädja till förnuftet, med kalla siffror ..
- 80 % av stockholmarna har mindre än 30 km med cykel till sin arbetstsplats
- med mindre än 15 km från Centralstationen är cykeln snabbare än bil i rusningstrafik
- 2/3 av arbetspendlarna i länet har mindre än 14 km som mest till arbetet
- hälften av alla biltransporter är kortare än 5 km
- en stor del av landsbygdens transporter är kortkörningar under 5 km
- 90 % av mina kollegor på överviktsenheten cyklar till jobbet vår - sommar - höst
- 100 % av våra döttrar cyklar till jobbet, året runt
Somligt löser sig spontant när vi går in i oljans skymningsland. När bilen blir för kostsam försvinner också Ica Maxis kundkrets. Det blir återigen intressant att driva handel i småsamhällen och avkrokar. Om det kommersiella underlaget är svagt kan invånarna starta butik i egen regi. Vi kan också vänta oss en comeback för en gammal trotjänare: varubussen. Innan bilen blev landsbyggdsmänniskans heligaste attribut var varubussen ett ambulerande snabbköp som nådde avkrokar långt från närmaste livsmedelsbutik. En enda varubuss ersätter hundratals bilresor från landet till den avlägsna Ica-Maxi-bunkern. Den har framtiden för sig.
(Forsberg - Omställningens tid s 170)
1 kommentar:
Tro det eller ej, men jag har en gammal oväxlad cykel i garaget. Så helt borta är man inte i småbygden heller :)
Skicka en kommentar