Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, oktober 15, 2020

Rent existentiellt (2)







Numera arbetar jag halvtid, närmare bestämt varannan vecka. Den här veckan är en ledig vecka, då bestämmer jag helt själv. Det låter fantastiskt. Men det är det inte. Efter sextioårig skol-och arbetsplikt är man inte utan vidare redo för obegränsad frihet. Lika lite som bibliotikarien Brooks i Nyckeln till frihet. Men så illa ska det inte gå för mig. Utan det fantastiska jobbet ska ersättas med något lika meningsfullt. Så det så.

Dr Alexander Wilczek skriver om stress i senaste numret av svensk kirurgi. Han avslutar med fyra existentiella faktorer som professor emeritus Wolfgang Rutz, bl.a ansvarig för global hälsa inom WHO, formulerat. Han menar att en människas liv behöver innehålla meningsfullhet, autonomi, social betydelse och värdighet. 

Egentligen har jag allt det där. Problemet är att jag har orimliga krav på meningsfullhet ?





4 kommentarer:

Anonym sa...


Blogger Onkel Olof sa...
Låter vettigt.

Man ska inte vara envis till dumhet.

29 december, 2014

Anonym sa...
Barnet, ynglingen, mannen och gubben.
Förlåt, en annans historia!
Roland

Anonym sa...

Om sanningen ska fram så lider
jag av samma lidande som du gör
och då tänkte jag och sa dä till min granne:
"Jag är en aktivist"
Min granne sade då:
"Vi ska nog få bukt med dig"
Jag kommer från gles bygd
hamnade i stor stad och såg
att världen var galen

Emedan jag har krav på meningsfullhet
så försöker jag att skapa en sådan tro
i jesu anda.

Som liten så hade vi en marxist som hyresgäst
bla. annat så förkastade han revisionismen som
BS tror på. Dä gör han ju inte men han skriver ändå.
Men Fidel han blandar ihop alla gudar med sig
själv och får till Cuba. Che din vilja.

Jag har "inga" ambitioner att tävla med Greta.

Jag ville / vill bara få till Norrland.

Är det orimliga krav på meningsfullhet ?

Måste jag organisera Oss då ?

Gud & Jag

Dynape & Roland

Roland Lidén sa...

Kollonialismen. Imperialismen.
Kapitalismen. Lönsamhet till varje pris.
Oss är inte lönsamma.
Splittra oss till varje pris.
Jag är en Idiot.
Ni skall inga andra gudar hava jämte Jag.
Själv strävar jag efter att (oroa) roa Eric.

Dynape

Roland sa...

Tack Eric
GUD JUl Eric
Vi

Det kommer dagar som är omöjligt tydligare, senare

Tack Eric

Dynape