Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, februari 04, 2009

Björn Rosendal femti plus.


Björn Rosendal är läkare, konstnär och ett år äldre än min mamma. Nyligen skrev han i Läkartidningen. Om läkaren som fångas i en virtuell värld av diagnoser. Om objektiv kunskap, som egentligen är tidsbunden och subjektiv.
Ett antikvariat i Hälsingborg försåg mig med ett flottigt exemplar av "Den känslomässiga intelligensen" , författad av Björn Rosendal 1978. Ur inledningen:
" I hela mitt vuxna liv har har jag levt med två olika tankesystem. Dels det naturvetenskapliga, inlärda, dels det konstnärliga, ursprungliga...Vår nutida värld är ensidigt saklig och materialistisk . I mitt arbete som läkare har jag gång på gång mött människor som kännt sig missförstådda därför de omedvetet använt ett "konstnärligt" tankesystem i en sakligt tänkande omvärld...Begreppet känslomässig intelligens formulerade jag 1976, teoribildningen var klar hösten 1977... Huvuddelen av den information vi tar emot och avger är av känslomässig art... "
BR blev glad åt mitt initiativ "Känslobaserad kirurgi" . Och konstaterade att jag är jämnårig med hans barn. Och att han var precis jämnårig med mig när han halkade in på det här med "känslomässig intelligens" .
Elaka tungor kallar det förstås för "femtioårskris."

2 kommentarer:

Tantaugusta sa...

I sådana fall önskar jag fler 50-årskriser i världen.

Åsa Secher sa...

Länge leve femtioårskrisen! Men hörru, Helsingborg vill väl ändå stavas med e? Skärpning ;)