Sidor

måndag, maj 27, 2013

Kapitalismens återvändsgränd



Efter att ha sett UR - filmen " Kapitalismens återvändsgränd " (tipsad från lite oväntat håll ..) finns det anledning att lägga ytterligare ett datum på minnet ; den 15 augusti 1971. Dvs den dag guldmyntfoten upphörde (Nixon). Det blir starten på ett världsomspännande pyramidspel ( ponzibedrägeri ) vars fulla konsekvenser vi ännu inte sett, enligt filmmakarna. De spekulerar i att det stora bedrägeriet kanske är att västliga regeringar nu manipulerar för att hålla guldpriset nere, eftersom ett ökat värde på guld skulle hota spekulationsekonomin, och de som tjänar på den.

Ekonomi är inte min bästa gren, men att låtsas skapa något ur ingenting håller inte i längden, det begriper jag. Valutor kan man trycka så många man vill, guld måste framställas och kommer alltid att finnas i en begränsad mängd. Att klippa bandet mellan något som finns i begränsad mängd och våra valutor var ett ödesdigert beslut, fattat av president Watergate för att skydda amerikanska intressen, den 15 augusti 1971.

De tillfrågade ekonomerna ser den förestående kollapsen som en möjlighet att skapa en efterlängtad och rättvis omfördelning av världens resurser, och en hållbar ekonomi.

Dags att köpa en tacka ? Eller åtminstonse några uns ..

Kapitalismens återvändsgränd - Ur

23 kommentarer:

  1. Roland Lidén27 maj, 2013

    Fakta familjen Rothschild:
    Grundaren av bankirfamiljen Rotschild var Mayer Amschel Rothschild, som föddes 1744 i ett judiskt getto i Frankfurt. Först skolade han sig till Rabbin, men upptäckte snart att valuta var mer intressant. Som handlare av sällsynta mynt vann han beskydd av kronprinsen Wilhelm av Hesse. Rothschild letade sig senare in i bankvärlden och kunde profitera på franska revolutionen. Det som senare skulle bli ett bankimpeirum finansierades med hjälp av stulna soldatlöner. Storbritannien hade överlåtit åt Rotschild att tillhandahålla pengar som skulle betalas ut till hessiska legosoldater, men familjen använde pengarna till sin bankverksamhet istället. Mayer Amschels utökade sedan imperiet genom att skicka ut sina söner till de strategiskt viktiga europeiska städerna London, Paris, Wien och Neapel. Under åren har familjen Rothschild profiterat på många krig och varit delaktiga i många svindlerier. Mayer Amschel Rothschild har sagt följande:“–Låt mig utfärda och kontrollera ett lands valuta och jag bryr mig inte i vilka som stiftar lagarna.”

    SvaraRadera
  2. Har förstått att du har ett minst sagt ont öga till familjen Rotshild.Jag menar inte att enskilda (skurkar) inte skall kritiseras, men det finns alltid ett bakomliggande system som tillåter deras framfart.

    Vansinniga system göder/föder vansinniga individer.
    Kloka system göder/föder kloka individer.
    Eller om man så vill - goda strukturer tar fram våra bästa sidor. Och omvänt, Med guldmyntfoten kvar hade alla besinnat sig.

    Den svåraste frågan är avvägningen mellan individens frihet och flertalets bästa. OO hade en bra sammanfattning häromdagen:(ung.) målet är fria individer som jobbar för allas bästa.Med den målsättningen blir det nuvarande kapitalistiska systemet en orimlighet.

    SvaraRadera
  3. "Jag menar inte att enskilda (skurkar) inte skall kritiseras, men det finns alltid ett bakomliggande system som tillåter deras framfart.

    Vansinniga system göder/föder vansinniga individer."

    Eric, vem skapar system? Andra än individer?
    AK

    SvaraRadera
  4. AK

    Tänker (nog) ungefär så här :
    Systemet skapas av individer, och systemet formar individer, som formar gruppen, vilket kan forma nya individer att skapa nya system.
    Nixon tog beslutet 1971. Oändligt många individer har haft möjlighet att ta tillbaks det, men så har inte skett. Dvs det finns STARKA individer som kan hindra gruppen. Men förr eller senare, när maktanspråken och egenintresset gått tillräckligt långt så kollapsar systemet. DDR .. När tiden gått, med ett nytt system, format av nya individer, återkommer risken att någon skor sig på gruppens bekostnad.
    Vad kan man önska sig ? Det skulle vara att vi en gång för alla kunde vaccinera oss mot starka individer. Guldmyntfot kanske inte kan göra anspråk på att vara en "livslång" vaccination, men åtminstone en viktig del av behandlingen, som det nu ser ut.

    Individ. Individuell. Individualistisk. Tycker att (den stora) utmaningen ligger i att utplåna motsättningen mellan det faktum att vi alla är unika individer och samtidigt oändligt beroende av gemenskap och grupptillhörighet. Min känsla/uppfattning är att respekten för individens frihet bara är något värt i ett grupp-perspektiv. Att vara ensam och rik saknar mening ..

    SvaraRadera
  5. Roland Lidén28 maj, 2013

    THE MONEY MASTERS is a 3 1/2 hour non-fiction, historical documentary that traces the origins of the political power structure that rules our nation and the world today.

    Att undkomma frågorna gjorde du
    lätt för dig, antag att att jag hade nämnt
    Tio namn varav många mördade då hade
    det det blivit än knepigare.

    Någon främmande makt skapar oss en
    skuld när vi lånar till utbildning
    eller till bostad.
    Den skulden till främmande makt
    får vi sedan arbeta under en stor
    del av livet till ö okända makter.

    Henry Ford sade vid något tillfälle
    att om människor förstod hur de svindlas så
    skulle de göra uppror i morgon.

    Så länge som vi inte själva äger
    kontroll över frukterna och värdet av
    vårt arbete och inte heller begriper detta
    så kommer vi heller inte att gemensamt
    kunna skapa några hållbara kulturer.

    Att idag tro på guldmyntfotens kan
    vara en eller två spikar i fötterna.

    Roland Lidén om Libyen
    Kan det vara något?


    SvaraRadera
  6. Roland,

    Kan gärna instämma i din vrede.

    Skiljer sig Money Masters från Secret of Oz ?
    http://ericsecher.blogspot.se/2011/11/secret.html

    SvaraRadera
  7. Roland Lidén29 maj, 2013

    Eric: Det gör du rätt i :-)
    Visst har Du ställt den förr.

    Secret of Oz är Sagan
    of Money Masters som gjordes
    eter Sagan för så kan det gå.

    Ska se om Money Masters och Sagan ... så
    kanske jag bättre kan begripa varför
    Girigheten får så mycket stöd från oss
    De Omutbara och regeringar och andra boss.

    Blott flarn på handlarns trapp
    som tappat våran papperslapp


    SvaraRadera
  8. Roland Lidén29 maj, 2013

    Någon främmande makt skapar oss en
    skuld när vi lånar till utbildning
    eller till bostad.
    Den skulden till främmande makt
    får vi sedan arbeta av under en stor
    del av livet till okända makter.

    Rothschildt, Rockefeller och många, många
    flera gör mig vettskrämd när jag börjar
    ana deras rent Djävulska avsikter.

    Henry Ford sade vid något tillfälle ungefär att
    om människor förstod HUR de blev svindlade så
    skulle i dag ha gjort uppror för länge sedan.

    1. Så länge som vi inte själva äger
    kontroll över frukterna och värdet av
    vårt arbete och inte heller begriper detta
    så kommer vi heller inte att gemensamt
    kunna skapa några ekologiska kulturer.

    2. Medan tiden går så sluttar planet allt
    mer mot girighetens seger i oss alla.

    3. Många tendenser i dag slutar i
    obönhörliga katastrofer.

    4. Mina förhoppningar har varit att vi skulle
    kunna utmana alla människor, sedan samla ihop
    de som återstod och på alla möjliga vägar
    skapa de kulturer som Jorden saknar och
    samtidigt skapa global acceptans för detta.

    5. Jag kommer att vila mig från denna blogg och
    miljöpartiet, eftersom jag tydligen har
    missförstått syfte med alltihopa!

    Men Birger Schlaug, innan dess så skulle jag vilja
    att Du och Andra kommenterar mina grusade förhoppningar.

    Mvh / Roland Lidén



    SvaraRadera
  9. "Systemet skapas av individer, och systemet formar individer, som formar gruppen, vilket kan forma nya individer att skapa nya system." Precis, och hur många varv man än drar den påverkanskedjan så landar vi där du börjar: systemet skapas av individer. Jag reagerar alltid starkt på när man "skyller" på system som ett sätt att skapa avstånd till människonaturens komplexitet/mindre smickrande sidor - att så gärna se människan som enbart god och oskyldig (och därmed sig själv som väldigt god?)och då krävs det att man projicerar över det där dåliga på system i ett slags försök att distansera bort människans "inblandning". Jag har en "benhård" inställning till människans personliga ansvar och ser inte alls att det krockar med värdet av människans grupptillhörighet. Alldeles tvärtom, ska du vara en "god" gruppmedlem vill det till att du är rakryggad i det du gör/tar personligt ansvar.

    "Vad kan man önska sig ? Det skulle vara att vi en gång för alla kunde vaccinera oss mot starka individer." Intressant tanke. Är det styrkan som är problemet? Eller vad den består av och har för uppsåt? Vore det inte synd att missa allt det fantastiska starka människor åstadkommer? Kanske vore det bättre att vaccinera oss mot svaga människor. Som inte vågar eller förmår sätta gränser och säga stopp, utan låter de "onda" (inte starka) hållas.
    AK



    SvaraRadera
  10. AK,
    Kanske är vi överens.. Tror också (benhårt) på den enskildes ansvar, och ogillar starkt att skylla ifrån mig. Men min erfarenhet säger samtidigt att man kan få hjälp att ta det ansvaret, det är inte alltid så lätt. Vissa situationer/miljöer/sammanhang/system lockar fram mina sämre, mindre ansvarstagande sidor.

    "Starka" var ett olyckligt ordval. "Svaga" är nog närmare sanningen. Avsåg nog snarast "själviska", dvs de som inte vill ta ansvar för andra än sig själva.

    SvaraRadera
  11. Roland,

    Var den sista kommentaren till BS ?
    Var tror du om de avslutande förhoppningarna i filmen ? Ur askan stiger nya möjligheter ?

    SvaraRadera
  12. Instämmer, det är inte alltid så lätt. Och just det hänger väl också ihop med min "hårdhet" - att det gäller att inse att det är så livet är: inte alltid lätt. Ibland får man bita ihop förbannat hårt. Istället för att gå den lätta vägen och skylla på system, svår uppväxt, förortsvillkor och annat. Och detta säger jag utifrån att ha vuxit upp på Sveriges skuggsida på flertalet vis. Och just därför är jag nog väldigt svårköpt vad gäller ursäkter. Och väldigt, väldigt tacksam för vad det "svenska systemet" innebär för människor som inte föds med silversked i mun. Det här landet är ett smörgåsbord av valmöjligheter för den som vill.
    AK

    SvaraRadera
  13. Hej AK
    Det här landet är ett inget smörgåsbord
    av valmöjligheter för den som vill.

    Men en äng skulle kunna vara en plats där nya blommor
    skulle få växa på och till och få blomma!

    Men USA:s strävan efter världsherravälde,
    globaliseringen och utrotandet av alla
    kulturer som levat på Jorden villkor
    samt allas vår anpassning gör att många
    av oss reagerar mot den som på minsta
    sätt förespråkar ängens revolution
    mot gräsklipparen.

    Ett frö är sått, men om det faller i god Jord
    beror på om människor bildar God Jord eller ej.

    Ni kan lita på att jag tänker på
    att fortsätta att vara Övertydlig.

    SvaraRadera

  14. Att tala om system och strukturer behöver inte handla om ursäkter, skylla ifrån sig eller offerkänsla, utan snarare som förklaring till att vi bär oss märkligt åt.

    För den som vuxit upp på "skuggsidan" ligger det närmast att tänka på sig själv, och" bita ihop".
    För den som vuxit upp på solsidan ligger det närmast att tänka på andra, och dela med sig.
    Tänk om det vore så ! Tänk om vi hade den inställningen/kulturen/systemet.

    På Jordens villkor är en vacker idé.
    Och Guldmyntfot ett system som hjälper oss förverkliga idén ?

    SvaraRadera
  15. Ja, det vore fint om det vore så. Med det tillägget att "bita ihop" inte på minsta vis utesluter att tänka även på andra. Tvärtom är det en fantastisk motor. Att vilja väl för omgivning och planet har t ex varit min absolut starkaste drivkraft sedan barnsben. Man blir stark och lycklig av att vilja vara/få känna sig "god" (inte att förväxla med kravlös). Vill passa på att påtala att du har en av mina favoritbloggar. :-)

    Roland: din liknelse vid en äng får mig att tänka på en låt som jag brukar tänka att varje blivande förälder borde kunna utan och innan:

    http://www.youtube.com/watch?v=gApV9slooPo

    AK

    SvaraRadera
  16. AK,

    Tack !

    Tycker du inte att tidsandan/systemet bygger in en motsättningen mellan just mitt och andras väl ? Som när t.ex 500 :- mer i MIN plånbok blir den starkaste drivkraften.

    Låten är väldigt fin, och väldigt sann.

    SvaraRadera
  17. Roland Lidén01 juni, 2013

    ES, Ur askan, stiger nya möjligheter ?

    I princip alltså.

    Men om Du nu är en partikel i vår kultur,
    vi kan kalla den Kapten Konkurs som Just
    också betyder aska och om Du vill lämna den
    så bör Du nog, noga tala med både dig själv
    och med din fru.

    Kulturer som passar till vår planet som
    saknar läkare behövs.

    Om detta fick jag för två timmar sedan
    på en slug blogg ett utbrott, se gärna.

    Det kan vara svårt att leva i flera världar
    samtidigt, men där kan kvinnor lära oss en del.





    SvaraRadera
  18. Roland Lidén01 juni, 2013

    Eric, timmen är se så Du nöja
    dig med skåpmat från Klotet.

    Sneseglare
    Tänk om ni fantastiska sneseglare också kunde begripa
    att ni inte ska låna pengar av fientliga makter som skapar pengar
    av luft, (Se: MONEY AS DEBT) för att "investera" i ert eget slaveri
    för att sedan konkurrera med andra slavar som under
    lönsamheten OK kommer att försörja de rika på Medgar.

    för att kanske senare ändå "investera" i ert eget slaveri
    för att sedan konkurrera med andra slavar som under
    lönsamheten OK kommer att försörja de rika på Medgar.

    för att .....................

    för Klotets bästa borde vansinnet avbrytas ...

    men detta kan Klotet säkert få med efter att Vi i hängmattan eller
    under skogspromenaden ha tänkt långa tankar under sommaren.

    Era program är livsviktiga och jag på något sätt
    kan bidra så låt mig!

    Jag vet att somliga störs av att jag överuppskattar er
    men dom kanske inte ser det här.

    Men, Joo nog är det så!

    MVH
    Roland Lidén,2013-05-31 21:00

    SvaraRadera
  19. Ja, det tror jag - att ur askan stiger nya möjligheter.

    Vilken slug blogg ?

    Varför inte läkare ? Vi tar hand om oss själva ?

    Vad kan kvinnorna lära oss ? Mer eller mindre slughet ??

    Alla vet att kejsaren är naken (man skapar inte nya resurser av ingenting ), men så länge några få med makt får fortsätta hållas så kanske vi får invänta en total kollaps. Eftersom vi saknar barnets förmåga att uttala det som alla ser ..

    SvaraRadera
  20. "Tycker du inte att tidsandan/systemet bygger in en motsättningen mellan just mitt och andras väl ? Som när t.ex 500 :- mer i MIN plånbok blir den starkaste drivkraften."

    Den frågan kan man svara på utifrån flera aspekter. Men jo, jag tror att systemet även skapar motsättningar, det gör "allt" eftersom allt har minst två sidor.
    AK

    SvaraRadera
  21. Gärna anonym02 juni, 2013

    Endast detta har jag sagt.

    Det kan vara svårt att leva i flera världar
    samtidigt, men där kan kvinnor lära oss en del!

    Försök inte att snärja mig!


    Men nu har jag i Pölsans Tid
    även sagt även detta.

    Det är lättare för pölsan att vara
    smidig än det är för en fläskkotlett!

    SvaraRadera
  22. Roland,

    Du har rätt, jag rörde till o blandade ihop. Sorry !

    SvaraRadera
  23. Det begrips om du kallar Anonym
    för Roland som ibland gör Tvärtom.

    Tack för orden, om hur jag handskas med dem!

    Mindre elak på alla, än på allt.
    Humanist Och Gladelak, ungefär:

    "Tänk att Jag vågar och att Ni* inte slår mig
    mer än vad Ni gör!"

    Tack för det, som jag är sämre på.

    *Eric, OO, Ak ...
    Tack för att ert bemödande
    bemötande inte är som mitt.

    SvaraRadera