Sidor

söndag, maj 15, 2011

En vacker inramning


I princip finns det väl bara två sätt att påverka beteenden. Piskor och morötter. Information och upplysning, som vi har stor tilltro till, innehåller små, nästan osynliga, piskor och morötter. Och gör ofta ingen nytta. I reklam och marknadsföring är de desto synligare. Man kan bli omåttligt belönad, eller bestraffad (om man avstår).

I Klimatmagasinet Effekt pågår en artikelserie kallad Kommunikationsskolan - Kampen om dina värderingar.
Ett sätt att förstärka inre värderingar och lägga grunden för en hållbar utveckling är att använda sig av framing, inramning. Begreppet grundades inom sociologin, men har kanske blivit mest känt för sina tillämpningar inom marknadsföring. Det handlar om hur vi organiserar minnen och erfarenheter och kopplar ihop dem med med ord och begrepp i förståelseramar. Förståelseramar kan ofta sammanattas i vissa nyckelord eller en mening, till exemepl krig mot terrosrismen, arbetslinjen, gröna folkhemmet.

Känns förstås som ett nederlag för den förnuftiga människan, men det är väl bara att krypa till korset. Enbart fakta räcker inte, det ger inte tillräckligt utslag i belöningscentrum för att påverka våra attityder och beteenden. Vi får vackert lära av reklambranschen, och Per Schlingmann ?

1 kommentar:

  1. Ombud, RL16 maj, 2011

    ..
    Okänd destination
    Mörkret tätnar.

    Det är sen
    septemberkväll.

    Det är sent
    på jorden.

    Det,
    som ingen vet

    hur det slutar,
    har redan
    börjat.

    Piska eller morot eller Motrot!

    SvaraRadera